Publicat originĂ riament el 18 d’abril de 2024 al diari El Punt-Avui
El nom de Josep-Maria Terricabras es pot associar a diverses activitats de valor cultural, social i polĂtic; però sobretot mereix ser associat a la filosofia, i singularment a la filosofia a Girona. Ja fa anys que la UdG va consolidar els estudis complets, doctorats inclosos, com a especialitat pròpia; un projecte que, a mitjans dels 80, semblava impossible, quan Ă©rem una extensiĂł —digna, però subsidiĂ ria— de la UAB. Però ell ho va liderar, promoure i consolidar; el seu prestigi acadèmic —portes endins— o intel·lectual —portes enfora— va fer possible el creixement necessari, serè i ferm alhora. No en va tenir prou amb la formalitzaciĂł acadèmica plena dels estudis de filosofia; perquè al mateix temps iniciava i culminava la creaciĂł de la CĂ tedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani. Aquesta Ă©s la primera de les desenes de cĂ tedres que avui la UdG pot oferir a la societat com a espai compartit entre mĂłn acadèmic i mĂłn social. Terricabras obria un espai de matriu universitĂ ria però de gran ambiciĂł cultural i social. La CĂ tedra Ferrater Mora ha permès i continua permetent, ben viva, unes presències a Girona de gran pes internacional en territoris de pensament mĂ©s enllĂ de l’estrictament filosòfic. NomĂ©s com a mostra mĂnima —però significativa— de presències rellevants, recordem en registre internacional la de Noam Chomsky o en registre nacional catalĂ la del pare Batllori a mĂ©s de la presència inicial i fundadora del mateix Ferrater Mora que, anys desprĂ©s, va deixar el seu important llegat a la UdG. Tot això ho construĂŻa amb paciència i dedicaciĂł minuciosa en Terricabras, amb disponibilitats limitades, però òptimament aprofitades, amb un rendiment filosòfic, però tambĂ© social, de gran rellevĂ ncia.
Però no solament va construir els estudis filosòfics universitaris en plenitud i una instituciĂł com la CĂ tedra Ferrater Mora, sinĂł que tambĂ© va portar a Catalunya una iniciativa de carĂ cter educatiu general —vinculada als estudis infantils, primaris i secundaris— coneguda com a Filosofia 6/18, desprĂ©s 3/18 o, sense xifres, Filosofia per a Nens, adaptaciĂł catalana de la Philosophy for Children del professor Matthew Lipman. Terricabras va promoure la iniciativa traduint pacientment i excel·lentment l’extens material del projecte —la base literĂ ria i l’aplicaciĂł didĂ ctica—, que va ser i continua sent adoptat per moltes escoles catalanes, des de fa anys sota la coordinaciĂł de l’IREF —Institut per a la Recerca i l’Ensenyament de la Filosofia—. El gran valor d’aquest projecte Ă©s fer sortir la filosofia formal del seu espai “especialista” per fondre-la, en un exercici concret i realista de la celebrada però poc aplicada “transversalitat filosòfica”, amb tota la resta i varietat de coneixements: literaris, històrics, matemĂ tics, naturals i altres; i fer-ho sense lĂmits d’edat: des de l’escola bressol fins al batxillerat mateix. Un projecte que Ă©s, mĂ©s que filosòfic, essencialment educatiu perquè acaba essent un projecte real i realista del tan valorat “pensament crĂtic” com una de les fites mĂ ximes del procĂ©s educatiu. Com deia el cèlebre personatge de Molière, que descobria que tota la vida havia “parlat en prosa sense saber-ho”, resulta que tothom a tota edat pot fer i de fet fa “filosofia sense saber-ho”, Ă©s a dir, pensa crĂticament, pensa globalment, pensa relacionalment, pensa plenament; sobretot si ho pot fer amb el suport d’iniciatives de gran potència educadora com aquesta. En Terricabras, doncs, va cobrir tots els espais filosòficament importants: des de la gran especialitat seva, la filosofia de Wittgenstein, fins a la promociĂł del pensament crĂtic a tota edat; des de l’academicisme rigorĂłs fins a la presència social del pensament en el seu sentit mĂ©s ampli. Filòsof educador, educador filosòfic, compromès socialment i polĂticament, interessat, com volien els clĂ ssics, en tot el que Ă©s humĂ : humanisme en plenitud. Mor l’home, però resta tota la seva obra, el seu humanisme, la seva implicaciĂł i treball educador, el seu pensament filosòfic i grans i mĂşltiples vincles de companyonia i amistat.
1 comentari
1 retroenllaç