(El lector trobarà un article del professor Tozzi partit en cinc parts, segons les temàtiques que tracta: 1. introducció, 2. La funció social del filòsof, 3. L’aportació del filòsof al cafè filosòfic, 4. L’aportació del cafè filosòfic al filòsof i 5. La conclusió. L’article es pot llegir fragmentat, atès que cada part resulta prou independent per ser llegida per si sola, però també és prou estimulant posar-la en conjunt. Per a comoditat del lector, també pot descarregar l’article complet).
—1. El cafè filosòfic: Quina responsabilitat hi té el filòsof?
——2. El cafè filosòfic interpel·la el filòsof sobre el seu paper en la ciutat
——3. Què pot aportar un filòsof als cafès filosòfics?
——4. Què pot aportar el cafè filosòfic al filòsof?
——5. Conclusió
A en Roger, el meu agraïment per fer-me arribar aquest article.
NOTA DEL TRADUCTOR. L’original francès utilitza el verb «animer» i el substantiu «animateur» per descriure l’acció i el rol de què podríem dir «dinamitzar» i «dinamitzador», respectivament. No hem optat per la traducció literal d’«animar» ni d’«animadors», perquè el lector en la nostra llengua no empra aquest vocabulari en el mateix sentit que ho fa el francès. Si bé és cert que el terme «moderador» s’aplica a debats, no comprèn ni el posicionament filosòfic ni totes les accions que fa un «dinamitzador» de cafès filosòfics. Tampoc hem optat per dir-ne «facilitador (de l’aprenentatge)», etiqueta molt present en educació, sobretot en la tradició anglosaxona, per distingir l’àmbit educatiu però informal dels Cafès, de l’àmbit d’educació formal i reglada del professorat (de filosofia). Ni tampoc ens semblen oportuns altres termes com ara «conductor», «guia» o similars, perquè el lector pot inferir erròniament que és el dinamitzador qui decideix les parades o la meta del diàleg.
El cafè filosòfic: Quina responsabilitat hi té el filòsof?
Michel Tozzi
Universitat Montpeller III
Desenvoluparé tres tesis sotmeses a discussió:
- És responsabilitat del filòsof professional o del professor de filosofia exercir fora de l’escola i en la ciutat un paper alhora filosòfic i ciutadà: el cafè filosòfic és avui en aquesta perspectiva una de les oportunitats a aprofitar.
- Aquest pot aportar, tenint en compte la seva formació i les seves competències, una contribució específica al cafè filosòfic que serà profitosa per a la dinàmica ciutadana i reflexiva d’aquest sota certes condicions.
- La pràctica del cafè filosòfic podrà en retorn enriquir la seva reflexió personal i, si ensenya, la seva pràctica pedagògica, especialment de la discussió a classe.
(Continua a les pàgines de sota: 2, 3, 4 i 5)
Deixa un comentari