- Cinema sense crispetes (ICE de Filosofia de la UdG)
- Club «Fer filosofia» (Casa de Cultura de Girona)
- Club «Grans qüestions» (Casa de Cultura de Girona)
- Filmosofia, cinema per pensar
Curs per ensenyar a filosofar. Amb metodologies diverses (diàleg filosòfic, col·loqui filosòfic, cafè filosòfic, controvèrsia constructiva) per desenvolupar el pensament crític de l’alumnat.
Avaluació de les 15 h de la formació
Aquesta formació d’estiu consta de 15 h de formació totals repartides en quatre sessions, de dilluns a dijous, de 3 h cadascuna. I una sessió final, en divendres, també de 3 h, però que consisteix en una taula rodona.
4 sessions sincròniques i presencials (12 h)
Podeu consultar en línia el dossier de treball amb els materials que treballarem in situ. O també descarregar-lo en Word o PDF, així com imprimir-lo.
Dia 1 (07/07/25)
- D1A1. Seminari socràtic lleuger: Sobre la concepció de la filosofia
- D1A2. Comunitat de recerca: Creació d’una comunitat de recerca
- D1A3. Exercici per pensar les habilitats filosòfiques: Què fem quan fem filosofia?
- Esquemes. Les habilitats de la filosofia
- D1A4. Diàleg filosòfic: És el mateix ser filòsof/a que ser professor de filosofia?
- Pissarra. Pissarra filosòfica
- Avaluació. Avaluació figuroanalògica
Dia 2 (08/07/25)
- D2A1. Ensenyament socràtic: Exercici 3 de les PAU
- D2A2. Mètode del trencaclosques: La filosofia dels presocràtics
- Un altre exemple. Fragments més representatius de la filosofia hel·lenística
- D2A3. Seminari socràtic: Sobre les doctrines dels filòsofs
- D2A4. Col·loqui filosòfic: Les lleis imparteixen justícia?
Dia 3 (09/07/25)
- D3A2. Controvèrsia constructiva: Com hem d’avaluar la qualitat de la vida?
- Presentació. Controvèrsia constructiva
- D3A3. Escenaris hipotètics: Dilemes morals
Dia 4 (10/07/25)
- D3A4. Cafè filosòfic
Tasca final
Heu de triar UNA de les tres opcions i publicar-la al Moodle, no més tard del diumenge, 13 de juliol:
- Fer un diari de seguiment sobre els aprenentatges i l’interès a desenvolupar les metodologies presentades.
- Fer una proposta didàctica (poc desenvolupada, només un esbós), de situació d’aprenentatge, exercici, projecte, sessió, per dur a terme a l’aula a partir d’alguna de les metodologies presentades.
- Fer una reflexió en el format que vulgueu sobre algun dels aspectes o metodologies del curs o de la totalitat.
1 sessió sincrònica i presencial/virtual (3 h)
Per completar i acreditar les 15 hores lectives del curs, cal assistir, com a mínim, a una de les dues sessions plenàries i de debat que organitzem en el marc de l’Escola d’Estiu i que es realitzaran a l’Escola Joan Pelegrí de Barcelona:
- Dilluns, 30 de juny de 17 a 20 h
«Què és el pensament crític?» - Divendres, 11 de juliol de 10 h a 13 h
«Com es pot cultivar l’esperit crític?»
Més teoria i pràctica
Si voleu indagar una mica més en els fonaments teòrics i tenir altres exemples que no hem pogut treballar durant el curs, podeu fer un cop d’ull a la següent selecció.
Seminari socràtic (lleuger)
- Teoria. Seminari socràtic
Comunitat de recerca
Diàleg filosòfic
- Teoria. Diàleg filosòfic
- Preguntes. Preguntes per indagar i reflexionar en el diàleg filosòfic
- Avaluació. Avaluació figuroanalògica del diàleg filosòfic
Eines simples per fer filosofia
Ensenyament socràtic
Mètode del trencaclosques
- Teoria. Eines simples per fer filosofia: Aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu (Mètode del trencaclosques)
Col·loqui filosòfic
- Article. Col·loqui filosòfic, una introducció
Controvèrsia constructiva
- Teoria. Controvèrsia constructiva
Escenaris hipotètics
- Pendent
Cafè filosòfic
- Articles. Articles sobre el Cafè filosòfic
- Projecte. Cafè filosòfic de Girona
Algunes qüestions addicionals
- Llegir filosofia. Reading Philosophy: Selected Texts with a Method for Beginners, Second Edition
- Taller filosòfic i Cafè filosòfic (Brenefier). Filosofar como Sócrates